2023-10-12 11:35Lehdistötiedote

Fristads esittelee seuraavat askeleensa työvaatteiden suljetulle kierrolle A+A-messuilla

Fristads tulee esittelemään seuraavat askeleensa vastuullisemman työvaateteollisuuden puolesta lokakuun lopussa Düsseldorfissa pidettävillä A+A-messuilla. Työvaatevalmistajan uutuudet ovat myös messuilla esillä, sisältäen täysin uuden työvaatekonseptin teollisuuden käyttöön.

Työturvallisuusalan ammattilaiset kokoontuvat taas Saksaan, Düsseldorfiin 24.-27.10. Ruotsalainen työvaatevalmistaja Fristads on messuilla mukana esittelemässä uusimmat kuulumisensa sekä seuraavat askeleensa kuinka työvaatteille rakennetaan suljettu kierto.

“A+A on erityisen tärkeä tapahtuma meille yrityksenä, myös hieno mahdollisuus esitellä tarjontaamme koko Euroopan laajuiselle yleisölle. Tapahtuma mahdollistaa myös toisten toimijoiden tapaamisen, jotka tavoittelevat johtavaa asemaa vastuullisemmissa työvaatteissa, aivan kuten mekin”, kertoo Petra Öberg Gustafsson, Fristads AB:n pääjohtaja.

Maailmanlaajuinen ratkaisu tuotteiden sirkulaariselle tuotannolle

Syyskuussa Fristads esitteli uuden globaalin kierrätysinfrastruktuurinsa, joka sisältää sertifioidun kierrätysprosessin. Fristadsin Hollannin toimisto on tehnyt menestyksekkäitä kiertotalousratkaisuja isojen asiakkaidensa kanssa, samalla syntyi myös ajatus globaalista ratkaisusta.

Hollannissa kehitetty kierrätysprosessi sertifioitiin viime vuonna, jolloin Fristadsista tuli alueen ensimmäinen vaatevalmistaja, joka pystyy tarjoamaan jäljitettävän mallin kierrätetylle raakamateriaalille. Hollantilainen kierrätysinfrasruktuurimalli toimii nyt esimerkkinä kaikille muille Fristadsin markkinoille.

”Olemme jo vuosien ajan tehneet töitä ympäristöjalanjälkemme pienentämiseksi, mutta olemme myös tunnistaneet tarpeen löytää innovatiivinen ratkaisu vaatteiden ja tekstiilikuitujen kierrolle. Meidän uusi kierrätysprosessi auttaa ratkaisemaan palapeliä ja varmistaa asemamme vastuullisen työvaateteollisuuden johtajana”, kertoo Anne Nilsson, Fristadsin markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja.

Uuden kierrätysprosessin avulla Fristads minimoi jätteen määrän, vähentää neitseellisen raaka-aineen käyttöä tuotannossa sekä edistää tuotannon suljetun kierron toteutumista. Lisäksi Fristads on paremmin valmistautunut tulevaan laajennettuun tuottajavastuulainsäädäntöön (Extended Producer Responsibility EPR), joka koskee vaateteollisuutta.

Uusi tuotekonsepti teollisuuteen
Aikaisemmin tämän vuoden keväällä Fristads lanseerasi tuotekonseptit, joiden juuret ovat skandinaavisessa luonnossa. Konseptit sisältävät mallistoja rakentamisen ammattilaisille, huomiovaatepukeutumiseen sekä työvaatteita huollon ja teollisuuden ammattilaisille. Konseptit pohjautuvat Fristadsin suosituimpiin työhousuihin, joihin on yhdistetty yhteensopivia yläosia ja takkeja. Konseptien avulla laajasta valikoimasta on helpompi löytää yhteensopivat tuotteet päästä varpaisiin. Fristadsin ruotsalaista perintöä kunnioittaen konseptien nimet on haettu Ruotsin luonnonsuojelualueista, esim. Tyresta Keski-Ruotsista, Haverdal länsirannikolta ja Trofta etelästä. A+A messuihin liittyen Fristads tekee pre-lanseerauksen uuteen teollisuuden konseptiin. Konsepti sisältää helposti profiloitavia tuotteita selkeällä muotoilulla ja nykyaikaisella mitoituksella.

Fristads A+A messuilla
Fristadsin messuosasto sijaitsee hallissa 5, paikka H39. Osaston teemana on työskentely yrityksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi, kuten esimerkiksi yrityksen luomat EPD-ympäristöselosteet työkaluksi, jolla pienennetään tuotteiden hiilijalanjälkeä, sekä tuotteiden sirkulaarisuusmallin esittely. Messuilla on esillä Fristadsin tyylikkäitä tuotteita konsepteista Haverdal, Alnaryd, Tyresta, Skarup, Stiby ja Trofta, sekä täysin uusi tuotekonsepti teollisuuden käyttötarkoituksiin. Lisäksi esillä on keskeisiä multinorm-uutuuksia palosuojattuun sähköasentajien tuotevalikoimaan.

Keskiviikkona 25.10 klo 10.30 (CET) Fristadsin osastolla järjestetään tiedotustilaisuus. Jos olet kiinnostunut osallistumisesta, klikkaa tästä.

Klo 14.00 (CET) järjestetään "Klimaretter Award" palkinnon jakotilaisuus osastolla, joka järjestetään yhdessä "Deutsches Handwerksblatt" kanssa. Viime kuukausien aikana saksalaiset yritykset ovat voineet ottaa osaa kilpailuun, jossa palkitaan yritysten vastuullisuusprojekteja.

Messujen viimeisenä päivänä 27.10. klo 11 (CET), Fristadsin tuotejohtaja Lena Bay puhuu Trend Forumilla Fristadsin kehittämästä, maailman ensimmäisistä ympäristöselosteista tekstiiliteollisuuden käyttöön. Lisätietoa Trend Forumista löytyy täältä.

Joka päivä Fristadsin tuotteet ovat lisäksi esille muotinäytöksessä hallissa 15, ständillä H03 (itäinen sisäänkäynti). Lue A+A messujen muotinäytöksestä lisää täältä.

Aiheet: Uutiset

Sanna Lehtimäki