2021-12-08 09:05Lehdistötiedote

Fristads kohti kiertotaloutta – Kierrättämällä uusia työvaatteita

Uusi pikeepaitoja käytetyistä työvaatteistaUusi pikeepaitoja käytetyistä työvaatteista

Työvaatevalmistaja Fristads on kehittänyt pikeepaidan, jonka valmistuksessa käytetään kierrätettyjä työvaatteita. Fristads on yhden askeleen lähempänä tavoitetta, joka tähtää kiertotalouteen eli vaatteiden kierrättämiseen ja uusiokäyttöön.

”Olemme jo aiemmin aloittaneet työvaatteiden koko tuotantoketjun mittaamisen ja ympäristöjalanjäljen pienentämisen. Seuraava looginen askel eteenpäin, kohti kiertotaloutta, on käytettyjen vaatteiden uudelleen hyödyntäminen,” kertoo Anders Hülse, Fristadsin pääjohtaja.

Fristads on toimittanut pikeepaitoja Hollannin suurimmalle jakelu- ja logistiikkatoimija PostNL:lle jo vuosien ajan. Keräämme nyt pilottiprojektissa käytettyjä pikeepaitoja takaisin ja teemme niistä uusia tuotteita. Pitkän ajan tavoitteena on kerätä kaikki 25 000 paitaa PostNL työntekijöiltä takaisin kiertoon.

”Tutkimme parhaillaan eri vaihtoehtoja, miten pystyisimme valmistamaan sertifioituja kiertotalouden mukaisia työvaatteita myös muille asiakkaille,” kertoo Marie-José Verbeek, Fristads Benelux toimitusjohtaja. ”Tämän projektin myötä haluamme tehdä pysyvän muutoksen vaatetuotantoon.”

Tietoa ratkaisusta

Fristads kerää käytetyt työvaatteet asiakkaalta ja lähettää ne toimijalle, joka prosessoi ja yhdistää kierrätetyt vaatteet BCI (Better Cotton Initiative) puuvillaan ja kierrätettyyn polyesteriin, joka on tehty PET-pulloista. Tämän jälkeen kierrätetty kangas värjätään ja siitä tehdään uusia pikeepaitoja. Valmistettavien uusien pikeepaitojen materiaalista noin 15% on käytettyjä vaatteita. Tämä vähentää sekä jätteen määrää että vaatteen kokonaisvaikutusta ympäristöön. Koko tuotantoprosessin auditoi ja valvoo kolmas osapuoli.

”Matkalla kohti kunnianhimoista kiertotalouden tavoitettamme, meidän on tärkeää löytää työvaatteillemme uusia käyttötapoja, kertoo Heleen Westerhoff, Fristads Benelux tuotespesialisti. “Haluamme olla osa ratkaisua, emme osa ongelmaa.”