2024-04-03 12:30Lehdistötiedote

Fristadsilta ensimmäinen kiertotalouden mukainen tuote

Fristads tuo valikoimaaansa ensimmäisen suljetun kierron mukaisen tuotteen

Ruotsalainen työvaatevalmistaja Fristads on murtanut koodin kiertotalouden mukaisessa tuotannossa luomalla collegepaidan, joka on valmistettu osittain vanhoista Fristads-vaatteista. Kuitujen uudelleenkäyttö käytöstä poistuneista vaatteista uusien valmistamiseen ei ainoastaan vähennä jätettä, vaan myös tarvetta neitseellisille materiaaleille.

"Olemme työskennelleet vuosia tuotantomme ympäristövaikutusten vähentämiseksi, mutta tunnistamme myös tarpeen innovatiivisille suljetun kierron ratkaisuille vaatteen käyttöiän päätyttyä. Tämä kiertotalouden mukaisen tuotteen lisääminen valikoimaamme on meille tärkeä virstanpylväs matkallamme entistä vastuullisemmaksi työvaatevalmistajaksi. Samalla varmistamme asemamme kestävän kehityksen johtajana työvaateteollisuudessa," sanoo Anne Nilsson, Fristadsin markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja.

Fristadsin ensimmäinen kiertotaloustuote on collegepaita, jonka valmistukseen on käytetty 15% suljetun kierron mukaista kuitua, joka on luotu käytetyistä Fristads-vaatteista. Uuden kankaan valmistamiseksi kerätty materiaali on silputtu pienemmiksi paloiksi ja muutettu kuiduiksi. Suljetun kierron kuidut sekoitetaan muiden kuitujen kanssa langaksi.

"Kiertotalouskuitujen osuus lopputuotteessa on valittu huolellisesti, jotta voimme varmistaa korkean laadun. Tavoitteenamme on lisätä suljetun kierron kuitujen määrää ajan mittaan, kun jatkamme kiertotalousratkaisumme kehittämistä," kertoo Lisa Rosengren, Fristadsin R&D Raw Material -osaston päällikkö.

Ensimmäisellä kiertotaloustuotteella tulee olemaan EPD-ympäristöseloste, joka paljastaa, kuinka paljon ympäristövaikutus vähenee käyttämällä olemassa olevia kuituja uusien valmistamiseen.

Kierrätettävän työvaatteen malli

Ensimmäisen kiertotaloustuotteen lanseeraus on tulos lähes kolme vuotta kestäneestä kovasta työstä, jossa on pyritty löytämään optimaalinen ratkaisu prosessin eri vaiheiden turvaamiseksi sekä materiaalin laadun varmistamiseksi.

"Se on ollut todellinen matka varmistaa, että kaikki vaatimuksemme täyttyvät. Olemme myös oppineet paljon prosessin aikana. Kun nyt vihdoin lanseeraamme ensimmäisen tuotteemme, joka on valmistettu kiertotalouskuiduista, on tämä tunnustus kovasta työstämme sekä tärkeä askel pyrkimyksessämme vähentää vaikutustamme ympäristöön," sanoo Lisa Rosengren.

Fristadsin ensimmäisen kiertotaloustuotteen kehitys alkoi vuonna 2021, kun pikeepaita valmistettiin osittain käytöstä poistuneista vaatteista, jotka olivat peräisin Fristadsin hollantilaiselta asiakkaalta. Yhteisessä pilottiohjelmassa käytetyt pikeepaidat kerättiin ja kierrätettiin uusiksi vaatteiksi, sulkien kiertoa osalle Fristadsin vaatetuotannosta. Hankkeen kierrätysprosessi sertifioitiin vuonna 2022, mikä teki Fristadsista alueen ensimmäisen vaatetuottajan, joka pystyy takaamaan suljetun kierron mukaisten raaka-aineiden jäljitettävyyden tietylle asiakkaalle. Hollantilainen malli toimii mallina kierrätyksen toteuttamiselle ja laajentamiselle kaikilla Fristadsin markkinoilla.

Fristadsin ensimmäinen kiertotaloustuote tulee tilattavaksi fristads.com sivuille tämän kevään aikana.

Avoin kierto vs. suljettu kierto tekstiilien kierrätyksessä

Termejä avoin kierto ja suljettu kierto käytetään usein kuvaamaan kahta erilaista kierrätysvirtaa. Avoimessa kierrossa tekstiilit kerätään ja käsitellään käytetään toisiin tuotteisiin, esimerkiksi auton sisätilojen täytteeksi, rakennusmateriaaleiksi tai eristeeksi. Suljetussa kierrossa tekstiilit käsitellään uusiksi kuiduiksi, jotka sekoitetaan muihin materiaaleihin ja käytetään uusien vaatteiden tuottamiseen, luoden kiertotalouden mukaisen tuotannon.

Miten kierto suljetaan
Näin tekstiilikuidut suljetussa kierrossa etenevät vaihe vaiheelta

1. Käytetyn työvaatteen kerääminen. Kuluneet Fristads-vaatteet kerätään asiakkaalta ja lajitellaan kierrätyskeskuksessa.

2. Materiaalin valmistelu. Materiaali valmistellaan silppuamalla se pienemmiksi paloiksi ja muuttamalla kuiduiksi

3. Langaksi tekeminen. Kuidut sekoitetaan muiden kuitujen kanssa langaksi, jossa on 15 prosenttia suljetun kierron kuitua.

4. Uuden materiaalin luominen. Lanka käytetään uuden kankaan valmistukseen.

5. Lopputuotteen valmistus. Kangas muunnetaan uusiksi tuotteiksi, jotka on osittain valmistettu käytetystä työvaatteesta.

Fristads on valmistanut työvaatteita jo lähes 100 vuoden ajan. Valmistamme innovatiivisia, kestäviä ja laadukkaita työvaatteita ja keskitymme työntekijän suorituskyvyn parantamiseen ja työskentelymukavuuteen. Meille vastuullisuus, läpinäkyvyys ja ympäristöystävällisyys ovat teemoja, joiden parissa työskentelemme päivittäin. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti, jotta pystyisimme paremmin vastaamaan työntekijöiden tarpeisiin sekä tekemään työpäivistä entistäkin parempia. Teemme kaikkemme joka päivä, jotta käyttäjämme voivat tähdätä parhaimpaansa. Yhdessä olemme parempia.